Het is een veelvoorkomend probleem waar veel vakantieparken nu mee te maken hebben: te weinig schoonmaakpersoneel. Het personeelstekort schijnt door in de hele maatschappij, en dus ook bij de schoonmaak op een vakantiepark. Maar hoe kun je dit nou aanvliegen? Wij hebben 5 oplossingen op een rijtje gezet die voortkomen uit onze ervaringen bij klanten en die natuurlijk voortkomen uit onze eigen app!

1. Duidelijke communicatie is van groot belang

Dit geldt natuurlijk altijd en overal! Maar vooral als je efficiënter en sneller wilt werken, heb je geen tijd om te verspillen. Zorg ervoor dat alle medewerkers die je hebt weten wat ze moeten doen en hoe ze bepaalde taken uit moeten voeren. Hierdoor is latere uitleg niet meer nodig. Ook is het belangrijk dat elke schoonmaakmedewerker aan het begin van de dag weet welke accommodatie hij of zij moet schoonmaken en bij wie de medewerker eventueel in het ‘team’ zit. Een handige app om deze takenlijst weer te geven is Keyplan.

takenlijst app

2. Verspreid het aantal aankomsten

Mits dit natuurlijk mogelijk is in combinatie met je reserveringssysteem, maar het verspreiden van de aankomsten kan een goede manier zijn om de druk op een dag wat te verspreiden. Je kunt gasten bijvoorbeeld tegen een relatief lage prijs een dagje eerder laten komen. Of werken met tijdsloten op de dag van aankomst. Sommige gasten weten bijvoorbeeld al ruim van tevoren dat ze toch pas om 18:00 gaan aankomen. Zo wordt de schoonmaak druk op jouw vakantiepark iets kleiner!

tommy booking support

3. Zorg voor goede schoonmaakmaterialen

Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar is het zeker niet. Als je wil dat jouw huidige personeel snel en kwalitatief te werk gaat is het belangrijk dat ze beschikken over de juiste materialen en apparaten. Denk aan een goed schoonmaakmiddel waarmee je in één keer alles weg krijgt of genoeg doekjes zodat je snel een schone kunt pakken. Ook de manier van vervoer over jouw vakantiepark kan een goede investering zijn. Lopen ze nu het hele park over? Kijk dan is naar bakfietsen bijvoorbeeld.

Schoonmaak vakantiepark

4. Externe bureaus inschakelen

Er zijn natuurlijk genoeg bedrijven die je bij deze personeelsproblemen kunnen helpen. Denk aan bedrijven die arbeidskrachten aanbieden. Vaak is het bij deze bedrijven mogelijk om bepaalde krachten vaker terug te krijgen. Dat scheelt weer een hoop uitleg en inwerken. Je kunt er ook voor kiezen om de schoonmaak helemaal uit te besteden. Maar dan ben je vaak weer een hoop extra kwijt.

keyplan partners

5. Schoonmaakpersoneel behouden

Misschien wel de allerbelangrijkste van allemaal: zorg dat je huidige personeel blijft! Het is zeker de moeite, en het geld waard om hierin te investeren. Er zijn natuurlijk verschillende manieren om dit te doen. Zorg voor goede arbeidsvoorwaarden, leg de werkdruk niet te veel bij ze, zorg dat ze goede spullen hebben, blijf met ze in gesprek gaan en betrek ze vooral bij het bedrijf. En neem ze eventueel ook mee in de problemen waar je mee te maken hebt. Misschien kent het personeel nog wel iemand die kan helpen bij de schoonmaak bij jouw vakantiepark… Hier lees je meer details over het behouden van schoonmaakpersoneel.

app urenregistratie
takenlijst app

Demo aanvragen

Benieuwd wat Keyplan voor uw bedrijf kan betekenen? Vraag dan een vrijblijvende demo aan! We zullen dan z.s.m. contact met u opnemen.